
25
lis
Rodzaje kontenerów – praktyczne zastosowania i różnorodność konstrukcji
Mimo że produkty tj. owoce, mięso, węgiel, gaz ziemny, autobus, złom wydają się zupełnie różne, wszystkie mogą być transportowane kontenerami niemal w każde miejsce na świecie. Kluczowy jest dobór odpowiedniego rodzaju kontenera.
Określenia takie jak „gęsia szyja” czy „żebro boczne” odnoszą się nie do kulinariów, lecz do elementów konstrukcyjnych kontenerów. To techniczne określenia elementów konstrukcji jednego z najbardziej standardowych kontenerów, czyli 20-stopowego modelu (1 TEU). Zacznijmy jednak od podstaw.
Każdy kontener, niezależnie od rodzaju – czy to cysterna, platforma, chłodnia czy standardowy 20-stopowy – opiera się na solidnej, stalowej ramie.
Rama kontenera obejmuje:
- 4 słupki narożne
- 4 podłużnice
- 4 belki poprzeczne
- Naroża kontenerowe
Rama to fundament kontenera, choć w niektórych przypadkach, jak w cysternie, jest niemal wszystkim, czego potrzeba. Takie kontenery składają się praktycznie z ramy i samego zbiornika. Teraz przyjrzyjmy się bliżej różnym rodzajom kontenerów, które wyróżniają się specyficzną konstrukcją i przeznaczeniem.
Kontener uniwersalny (general purpose container)
Standardowe kontenery ogólnego użytku, które cieszą się dużą popularnością, wyposażone są w podłogę, drzwi czołowe i dach. Z powodzeniem można je wypełnić różnorodną drobnicą – od worków, skrzyń, po ładunki sypkie, takie jak sól, węgiel, orzechy, zboże, kawa, żwir, a nawet żużel. Obecnie wyróżnia się trzy główne typy kontenerów uniwersalnych. Najbardziej popularny to 20 Standard, następnie większy 40 Standard, a największy to High Top, który charakteryzuje się dodatkową wysokością i długością.
Kontener specjalnego przeznaczenia
Choć z wyglądu przypominają kontenery uniwersalne, wprowadzone modyfikacje nadają im specyficzne cechy, które znacząco zwiększają ich funkcjonalność. To właśnie modyfikacje wykluczają je z kategorii standardowych kontenerów ogólnego użytku.
Zazwyczaj występują w dwóch podstawowych rozmiarach: 1 TEU i 2 TEU. Oto najpopularniejsze typy kontenerów specjalistycznych:
- Kontener z bocznymi drzwiami (open sided container) – ten specjalistyczny model posiada dodatkowe drzwi umiejscowione w bocznej ścianie, co znacząco ułatwia dostęp do jego wnętrza. Dzięki temu idealnie sprawdza się jako kontener magazynowy, umożliwiając łatwe i szybkie załadunki oraz rozładunki.
- Kontener z otwieranym dachem (open top container/hard top) – w zależności od wersji, możemy zdemontować dach stalowy lub wodoszczelną plandekę. Pozwala to na załadunek towaru o niestandardowych rozmiarach, który nie zmieściłby się przez drzwi czołowe.
- Kontener z otwartymi bokami i dachem (flat rack container) – sprawdzi się tam, gdzie standardowe kontenery są niewystarczające. Charakteryzuje się wzmocnioną podłogą, licznymi uchwytami mocującymi oraz możliwością montażu kłonic, co zapewnia stabilny transport wymagających ładunków, takich jak autobusy czy campery. Dzięki modułowej budowie flat racki można ze sobą łączyć, tworząc duże, otwarte platformy, idealne do przewozu towarów niestandardowych, które nie mieszczą się w tradycyjnych kontenerach.
- Kontener platformowy (platform container) – najbardziej pojemny spośród opisywanych modeli. Doskonale nadaje się do transportu superciężkich i ponadgabarytowych ładunków, takich jak kombajny czy jachty. Jego maksymalna ładowność w wersji 40-stopowej wynosi niemal 40 ton, co znacząco przewyższa inne modele. Podobnie jak flat racki, kontenery platformowe można łączyć, tworząc większe powierzchnie transportowe. Solidna konstrukcja z wzmocnioną podłogą oraz liczne punkty mocowania zapewniają stabilność i bezpieczeństwo przewożonych ładunków.
Kontener do ładunków specjalnych (specific cargo container)
Kontenery tego typu są doskonale przystosowane do transportu towarów, które wymagają specyficznych warunków, takich jak ciecz, żywność czy substancje chemiczne. Dzięki zaawansowanym modyfikacjom i przebudowie, a także wyposażeniu w specjalistyczne urządzenia, zapewniają optymalne parametry, na przykład kontrolę temperatury. Pierwszym przykładem, który omówimy, jest kontener chłodniczy.
- Kontener chłodniczy (refrigerated container) – zaopatrzony w system chłodzący, idealnie nadaje się do przewozu towarów, które muszą być utrzymywane w stałej, niskiej temperaturze. Najczęściej transportuje się w nim mrożonki, ryby, mięso, owoce, a także produkty farmaceutyczne. Kontenery chłodnie dostępne są w wersjach 20- i 40-stopowych, co pozwala dopasować je do różnych wymagań logistycznych.
- Kontener cysterna (tank container) – charakteryzuje się unikalną konstrukcją, której centralnym elementem jest zbiornik umieszczony w ramie kontenera. Umożliwia on transport różnych rodzajów cieczy, w zależności od specyfikacji cysterny. Można nim przewozić zarówno wodę mineralną, mleko, soki, czy wino, jak i nawozy, chemikalia oraz szkodliwe odpady. Każdy rodzaj cieczy wymaga zastosowania odpowiedniego typu cysterny, zgodnego z przepisami IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej). Chociaż wymiary tych kontenerów są zazwyczaj zbliżone, cysterny różnią się grubością ścian, ciśnieniem i pojemnością, w zależności od ich przeznaczenia.
Przedstawione typy kontenerów i ich zastosowania to tylko niewielka część dostępnych rozwiązań. Na rynku istnieje wiele innych wersji stalowych skrzyń, które spełniają specyficzne wymagania w różnych branżach. W tym artykule skupiliśmy się na najpopularniejszych modelach.
Dzięki swojej uniwersalności, modułowości i funkcjonalności, kontenery mogą być modyfikowane i dostosowywane do indywidualnych potrzeb klientów, co napędza rozwój rynku kontenerowego.Zapraszamy do sprawdzenia naszej oferty. W razie pytań – służymy pomocą.
Author
Redaktor w serwisie Twoje-kontenery.pl. Posiada wieloletnie doświadczenie w branży kontenerów. Prywatnie pasjonuje się podróżami kamperem i marzy o przejechaniu nim całej Australii.